miercuri, 28 mai 2014

Biliardul rusesc sau Piramida

Pe teritoriul Imperiului Rus si ulterior in URSS s-a nascut si cristalizat un joc de biliard deosebit, numit pana nu demult biliard rusesc, iar in prezent purtand denumirea oficiala internationala de Pyramid (de la denumirea triunghiului din 15 bile), adica piramida. Specificul acestui joc il reprezinta bilele mari si grele, buzunarele foarte inguste, cu doar 5-7 mm mai mari decat diametrul bilelor si existenta unor tipuri de lovituri neintalnite in celelalte jocuri si anume, introducerea bilei albe in buzunar dupa ce aceasta a atins o bila obiect.

Ca si in cazul altor sporturi, pe parcursul anilor s-au dezvoltat mai multe varietati ale jocului pyramid, in prezent cele mai practicate si raspandite discipline de joc sunt: piramida libera, piramida dinamica, piramida combinata si piramida clasica.

Piramida libera

Scopul jocului
Acumularea a 8 puncte, inaintea adversarului.
Desfasurarea jocului
Se foloseste setul standard de bile numerotate (de la 1 la 15) si bila alba (colorata de regula in galben sau rosu). Lovitura de spargere se executa cu bila alba din spatele liniei de cap, in triunghiul de bile amplasat pe punctul din spate, bilele din triunghi sunt aranjate aleatoriu. In piramida libera nu exista o delimitare stricta intre bilele obiect si bila alba, cu exceptia loviturii de spargere, oricare din cele 16 bile poate fi folosita drept bila alba (cueball). Astfel, in cadrul loviturii poate fi introdusa in buzunar atat o bila obiect cat si bila alba (bila cu care se efectueaza lovitura). Pentru fiecare bila introdusa corect in buzunar, jucatorul la masa primeste un punct, daca in cazul aceleiasi lovituri mai multe bile sunt introduse in buzunar, toate se contorizeaza. Nu este necesara anuntarea bilelor.
Bilele introduse ilegal sau care au parasit suprafata de joc sunt repozitionate pe punctul de spate.
Faulturi
Pentru faultul comis de jucatorul de la masa, adversarul primeste un punct si trebuie sa ia, la alegerea sa, o bila de pe masa. Parasirea suprafetei de joc de catre bielele obiect reprezinta fault.

Mai jos inregistrarea unui joc intre moldoveanul Vidjai Drangoi si ukraineanul Aleksandr Palamari, dupa spargerea ratata de catre Drangoi, sportivul ukrainean introduce 9 bile in buzunare, castigand jocul dintr-o singura vizita la masa.


Piramida dinamica

Scopul jocului
Acumularea a 8 puncte, inaintea adversarului.
Desfasurarea jocului
Se foloseste setul standard de bile numerotate (de la 1 la 15) si bila alba (colorata de regula in galben sau rosu). Lovitura de spargere se executa cu bila alba din spatele liniei de cap, in triunghiul de bile amplasat pe punctul din spate, bilele din triunghi sunt aranjate aleatoriu. Pe parcursul jocului distinctia intre bila alba si bilele obiect se pastreaza, dar este permisa atat introducerea in buzunare a bilelor obiect cat si a bilei albe. In schimbul bilei albe introduse in buzunar jucatorul la masa ia, la alegerea sa, o bila obiect de pe masa si primeste dreptul la o lovitura premiala, astfel poate amplasa bila alba oriunde pe masa si poate introduce in buzunar doar o bila obiect. Daca in cadrul loviturii premiale intra in buzunar bila alba, acesta nu este un fault, bila alba introdusa nu se contorizeaza si adversarul vine la masa avand bila alba in mana. Fiecare bila introdusa legal in buznar valoreaza un punct. Loviturile si bilele nu se anunta.

Bilele introduse ilegal sau care au parasit suprafata de joc sunt repozitionate pe punctul de spate.
Faulturi
Pentru faultul comis de jucatorul de la masa, adversarul primeste un punct si are urmatoarele optiuni: 1)sa sa ia, la alegerea sa, o bila obiect de pe masa si sa continue jocul din pozitia ramasa sau 2) sa continue jocul cu bila laba in mana oriunde pe masa, avand dreptul sa introduca in buzunar doar o bila obiect. Parasirea suprafetei de joc de catre bielele obiect reprezinta fault.

In video ce urmeaza, jucatorul reuseste sa introduca bila din spargere si continua seria pana la victorie.

Piramida combinata

Scopul jocului
Acumularea a 8 puncte, inaintea adversarului.
Desfasurarea jocului
Se foloseste setul standard de bile numerotate (de la 1 la 15) si bila alba (colorata de regula in galben sau rosu). Lovitura de spargere se executa cu bila alba din spatele liniei de cap, in triunghiul de bile amplasat pe punctul din spate, bilele din triunghi sunt aranjate aleatoriu. Pe parcursul jocului distinctia intre bila alba si bilele obiect se pastreaza, dar este permisa atat introducerea in buzunare a bilelor obiect cat si a bilei albe. In schimbul bilei albe introduse in buzunar jucatorul la masa ia, la alegerea sa, o bila obiect de pe masa si primeste dreptul la o lovitura premiala, astfel poate amplasa bila alba oriunde in spatele liniei de cap si poate introduce in buzunar o bila obiect sau bila alba. Fiecare bila introdusa legal in buzunar valoreaza un punct. Loviturile si bilele nu se anunta.
Bilele introduse ilegal sau care au parasit suprafata de joc sunt repozitionate pe punctul de spate. Faulturi
Pentru faultul comis de jucatorul de la masa, adversarul primeste un punct si ia, la alegerea sa, o bila obiect de pe masa (bila de penalizare). Daca bila alba este introdusa ilegal sau a sarit de pe masa, adversarul scoate din joc o bila de penalizare si continua jocul cu bila alba in mana din spatele liniei de cap. Parasirea suprafetei de joc de catre bielele obiect reprezinta fault.

Inregistrarea urmatoare, chiar primul joc, jucatorul la masa reuseste sa introduca bila din spargere si castiga jocul dupa inca 7 lovituri perfecte.


Piramida clasica

Scopul jocului
Acumularea a 71 sau mai multe puncte, inaintea adversarului.
Desfasurarea jocului
Se foloseste setul standard de bile numerotate (de la 1 la 15) si bila alba (colorata de regula in galben sau rosu). Lovitura de spargere se executa cu bila alba din spatele liniei de cap, in triunghiul de bile amplasat pe punctul din spate. Bilele din triunghi sunt aranjate in urmatoarea ordine: randul 1 – bila 4; randul 2 – bilele 5,6; randul 3 – 7,15,8; randul 4 - 9,14,13,10; randul 5 - 2,1, 12, 11,3 . Pe parcursul jocului distinctia intre bila alba si bilele obiect se pastreaza, este permisa introducerea in buzunare doar a bilelor obiect. Fiecare bila introdusa legal in buzunar are valorea in puncte egala cu numarul inscris pe ea, bila cu numarul 1 valoreaza 11 puncte, astfel suma totala a punctelor este de 130. La ultima bila obiect ramasa pe masa se adauga 10 puncte (maxim posibile 140 de puncte). Jucatorul este obligat sa anunte bila si buzunarul jucat. Daca in afara de bila anuntata in buzunare intra si alte bile, acestea se contorizeaza pentru jucatorul aflat la masa. Daca este introdusa o bila neanuntata, aceasta se repozitioneaza si jocul continua. Daca ambii jucatori acumuleaza cate 70 de puncte, atunci ultima bila obiect introdusa se pozitioneaza pe punctul de spate, iar bila alba in spatele liniei de cap. Dreptul de a continua la masa apartine jucatorului care castiga lovitura de stabilire a ordinii de joc. Jocul continua pana la introducerea bilei obiect sau pana la comiterea unui fault.
Bilele introduse ilegal sau care au parasit suprafata de joc sunt repozitionate pe punctul de spate.
Faulturi
Pentru faultul comis, jucatorul la masa, pierde 5 puncte, iar adversarului i se adauga 5 puncte. Daca bila alba este introdusa in buzunar sau a sarit de pe masa, este fault si adversarul continua jocul cu bila alba in mana din spatele liniei de cap. Parasirea suprafetei de joc de catre bielele obiect reprezinta fault.

Inregistrarea unui joc de piramida clasica, inceputul la min.2.50

Un comentariu: